Postnord frågade 1 000 personer hur de helst vill ta emot kommunikation. Det här är vad du behöver veta om deras svar.

I Postnords undersökning Mottagarmakt 2020 fick 1 000 personer bland annat svara på hur de helst tar emot sin kommunikation och vilka kanaler de föredrar. Här får du en sammanfattning av det vi tyckte var mest intressant i undersökningen!

Fysiska utskick har en stark ställning

En tredjedel svarar att de helst vill ha sin reklam i postlådan, medan drygt hälften vill ha reklam som mejl. Att de fysiska utskicken har en så stark ställning är värt att notera och ta med i sin kanalplanering tycker vi.

Vilka varor lockar mest?

De som deltog i undersökning uppgav att de är mest intresserade av kommunikation och reklam som rör:

1) livsmedel (47 procent)
2) hemelektronik (36 procent)
3) barnartiklar respektive kläder/skor (35 procent vardera).

Enligt undersökningen finns det minst intresse för byggvaror. 15 procent anger att de är intresserade av bygg. Kanske inte så märkligt, med tanke på att behovet av byggvaror för de flesta inte är konstant.


Varför tar man del av reklam?

Innehållet i kommunikationen då? Deltagarna i undersökningen vill hellre ha en bra deal än inspiration. Överlägset flest, 36 procent, svarar ”priserbjudanden” som anledningen till varför de tar del av reklam, medan 13 procent svarar ”inspiration”.

Hur agerar man då?

Hela 56 procent svarar att den reklam de får leder till att de agerar genom att besöka företagets hemsida för att ta reda på mer information. En god nyhet, speciellt för e-handlare!

Här ser man reklam

TV och sociala medier toppar listan på vardera 60 procent och 57 procent. Lägst siffra får bioreklam med 4 procent. Trots att reklam i TV och sociala medier uppmärksammas mest, konstaterar Postnord att effekten blir mindre per spenderad krona än för fysisk reklam.

Viktigt att lyssna in kunden

Det kan vara värt att fråga mottagaren vilka kanaler han eller hon föredrar. 85 procent tycker nämligen att det är mycket viktigt eller ganska viktigt att själv få välja hur man tar emot kommunikation och reklam.

På frågan ”Hur påverkar det dig som kund om du inte får välja?” svarar ungefär en tredjedel att de blir irriterade. En irritationsmoment som skulle gå lätt att undvika genom att fråga kunden hur den föredrar att bli kontaktad.

Vill du läsa undersökningen Mottagarmakt 2020 i sin helhet? Du hittar den här på Postnords hemsida!

Källa: Postnords undersökning Mottagarmakt 2020 genomförd i samarbete med Kantar Sifo.

DELA

Fler insikter

Håll dig uppdaterad
– anmäl dig till vårt nyhetsbrev

I  bjuder vi på insikter om marknadskommunikation och delar med oss om vad som händer i DAD Directs universum.

Genom att anmäla dig samtycker du till att ta emot mailutskick med tips, inbjudningar och erbjudanden från DAD direct AB. Du kan när som helst avbryta din prenumeration.