Att vara digilog är att kombinera det bästa av två världar. Antingen att ge en digital tjänst analoga inslag, eller tvärtom. I vårt fall handlar det om att kombinera klassiska direktmarknadsföringsutskick via post med datadrivna tekniker.
Det digiloga sättet, är enligt våra erfarenheter, ett utmärkt recept för att öka både konvertering och mätbarhet av postala utskick. Utskick med post sticker ut i en tid där det ibland råder en överproduktion av utskick med e-post. Och nu kan du göra postala utskick utan att tappa den digitala spårbarheten. Genom att vara digilog får du möjlighet att göra det analoga interaktivt i realtid.
Det personliga brevet
Vi tar kundmagasinet som exempel. En kundtidning har ofta har en lång produktionstid och har samma innehåll för alla. Men med det digiloga tankesättet kombineras kundmagasinet med ett personligt brev som anpassas efter varje mottagares kundprofil, eller grupper av profiler. Brevet kan varieras i oändlighet och extra effektivt blir det om du lägger med en QR-kod. I dagens smartphones behöver du ingen app för att läsa QR-koder, du riktar bara mobilkameran mot koden.
Via koden kan kunden direkt nå sina dagsfärska uppgifter till exempel om senaste köp, bonus och aktuella erbjudanden som inte har utnyttjas, produktrekommendationer och mycket mer som tillsammans ökar ROI.
För att lyckas med detta, krävs en intern digilog infrastruktur. Det vill säga att ni kan samla in och använda information om kunden utifrån dels beteendedata, dels historiska och demografiska data. Bäst blir resultatet om era samlade marknadsaktiviteter utgår från en omnikanalstrategi. Att arbeta i silor fungerar inte här – heller. Men det har du koll på sedan tidigare förstås. Så varför inte testa. Gör som många av våra kunder redan gör, bli digilog.
DIGILOG – fördelar & fakta
- Sätter kunden i centrum och ger en skräddarsydd och enhetlig upplevelse oavsett kanal.
- Ökad relevans för kunden samtidigt som effekten av t ex kundmagasinet blir större.
- Sticker ut eftersom det finns en stor överproduktion av e-postutskick på konsumentsidan.
- Ger interaktion i flera kanaler.
- Större möjlighet att följa målgruppens engagemang och konvertering än vid traditionella postala utskick.